07/11/2022

Un 20% de víctimes de violència masclista desisteix de denunciar ja a la comissaria

El 20% de les víctimes de violència masclista ateses en comissaries catalanes des de començament d’any van acabar desistint de presentar denúncia, percentatge que es redueix al 3% en el cas de les dones agredides per les seves parelles o exparelles.

Així es desprèn del balanç sobre l’assistència de víctimes de violència masclista i de gènere a la comissaria que ha donat a conèixer Anna Choy, responsable del grup d’Atenció a la Víctima dels Mossos d’Esquadra a Barcelona, en unes jornades organitzades pel Col·legi de l’Advocacia de Barcelona per analitzar els efectes de l’anomenada ‘llei del sí és sí’, que va entrar en vigor fa unes setmanes.

Assistència lletrada

Arran del protocol que obliga que les víctimes de violència masclista siguin ateses per un advocat en comissaria de manera immediata, aprovat l’any passat, un 85% de les denunciants que acudeixen a comissaria disposen d’assistència lletrada des del primer moment, tot i que finalment només l’acabin acceptant el 47%.

Els motius de la renúncia, ha detallat Choy, obeeixen a factors diversos, en la majoria de casos perquè la dona opta per no seguir endavant amb la denúncia o perquè disposa d’un advocat particular.

Buit legal

En aquest sentit, ha precisat que el percentatge de dones ateses a la comissaria que finalment decideixen no presentar denúncia contra el seu agressor és del 3% en els casos de violència de gènere –exercida per la parella o exparella– i d’un 20% en els de víctimes d’altres tipus de violència masclista.

Així mateix, l’agent ha alertat que hi ha un «buit legal» en la llei catalana que garanteix assistència lletrada a la comissaria, ja que no obliga les policies locals a proporcionar-ne, només els Mossos d’Esquadra, amb la qual cosa fora de Barcelona descendeix el percentatge de víctimes ateses de manera immediata per un advocat.

Dificultat en l’assistència urgent

En la jornada ha intervingut també Josep Rull, subinspector de l’àrea regional d’instrucció i custòdia de Barcelona, que ha lamentat la «dificultat» que existeix actualment per assistir de manera urgent les víctimes de violència masclista a la comissaria a través dels advocats del torn d’ofici, que sovint resulten insuficients. «I la situació s’agreuja de vegades per l’hora, en el cas que la víctima arribi a la comissaria de matinada», ha apuntat.

Ho admet l’advocada Cristina Capuz, vocal de la comissió de torn d’ofici del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, que ha explicat que en ocasions els lletrats «no poden arribar en 20 minuts» a la comissaria, especialment si tenen diverses assistències un mateix dia, que solen durar una mitjana de tres hores.

«Hores tancades»

No obstant, ha explicat, del que la víctima disposa de manera immediata és d’assistència telefònica: «Truco a la comissaria, li dic que estic de camí, li pregunto què li ha passat i li suggereixo quines proves pot anar obtenint ja –com comunicats mèdics o missatges de mòbil– per adjuntar-los a la denúncia».

Capuz s’ha queixat que les assistències a la comissaria solen prolongar-se i que això obliga les víctimes a passar «hores tancades en una sala que no té finestres» i en la qual per entrar i sortir requereixen la companyia d’un agent.

Redacció: El Periódico

Enllaç: https://www.elperiodico.cat/ca/societat/20221103/victimes-violencia-masclista-no-denuncien-comissaria-78091256

Font: www.elperiodico.cat