19/05/2014

Rebuig a deixar que sols advocats catòlics actuïn davant l'Església

Els juristes opinen que el precepte, que sí que es pot aplicar, és «anacrònic»

El bisbe de Solsona exigeix estar batejat per tramitar nul·litats matrimonials

El bisbe de Solsona, Xavier Novell, ha remès una carta als advocats que treballen en l'àmbit de la seva diòcesi recordant-los que per poder tramitar nul·litats matrimonials davant l'Església han de ser catòlics i, per tant, estar batejats. Aquesta missiva ha causat bastanta sorpresa en el món de l'advocacia catalana perquè recupera un precepte que, segons la diputada de la junta del Col·legi d'Advocats de Barcelona Carmen Adell, és «anacrònic» i «avui dia no té raó de ser».

L'advocada precisa que es pot obligar els lletrats que actuen davant la jurisdicció eclesiàstica a estar batejats, ja que així ho expressa com a requisit el Codi Canònic. És a dir, el bisbe està en el seu dret d'exigir-ho. No obstant, afegeix, el que «no és habitual» és que els lletrats habilitats per exercir en aquesta jurisdicció rebin una missiva d'aquestes característiques. «Normalment, l'advocat que es dedica a aquesta jurisdicció té una sensibilitat especial i una trajectòria de creient», assegura. Per això, el que s'ha d'exigir a qualsevol professional és «un bon coneixement jurídic i una total honestedat».

Aquest precepte del Codi Canònic, al seu parer, igual que altres lleis i reglaments, s'hauria d'adaptar «al que la societat necessita i demana». «La legalitat hi és per complir-la, però també per dotar la societat del que necessita», insisteix.

DISPENSA / El degà del Col·legi d'Advocats de Lleida, Simeó Miquel, va explicar a l'agència Efe que encara que és cert que el dret canònic exigeix ser catòlic per realitzar aquest tipus de tràmits, també s'admet una dispensa bisbal. «Em sorprèn que en un tema en el qual no hi ha hagut cap problema es reclami ara aquest requisit», va subratllar. «Les parts han de tenir dret a poder escollir l'advocat que els inspiri confiança, sense tenir en compte si està batejat o no», va afegir el degà, a qui no li sembla bé «que es coarti aquesta llibertat per una qüestió de creença religiosa».

El bisbat de Lleida va recordar ahir que la carta que havia remès el bisbe Novell és un «simple recordatori» que el prelat va decidir fer als lletrats després que ell s'hagi posat al capdavant del Tribunal Eclesiàstic de la diòcesi, després de la recent jubilació del vicari judicial de Solsona.

Font: El Periódico