25/11/2021

Per què “violència de gènere” no és sinònim de “violència masclista”?

Sovint utilitzem els conceptes de violència de gènere i violència masclista com a sinònims. Lingüísticament es poden emprar indiferentment per referir-se a “l’agressió física, sexual, psicològica o econòmica contra una dona només pel fet de ser dona”, segons explica el Termcat. No obstant això, legalment no tenen el mateix significat. T’expliquem per què l’expressió “violència de gènere” no és sinònim de “violència masclista”.

Què fer si pateixes violència de gènere?

Et detallem tots els telèfons i números de WhatsApp per denunciar un cas de violència masclista o contra les dones

Diferències entre violència de gènere i violència masclista

Segons d’advocada Olga Arderiu, presidenta de la Comissió de Dones del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, el concepte de violència de gènere, segons el Codi penal, es refereix a les agressions que es produeixen en el marc d’una relació de parella o exparella. En canvi, l’expressió “violència masclista” és un concepte més ampli que fa referència a una agressió d’un home cap a una dona, ja sigui en una relació de parella o fora.

El Codi penal no recull la violència masclista

Actualment, el Codi penal no recull la violència masclista com un tipus de delicte. Arderiu però considera necessària una reforma legislativa, tal com ha fet Catalunya amb la llei catalana contra la violència masclista, que doni visibilitat “a aquells delictes que es cometen exclusivament d’un home cap a una dona perquè estem en una societat patriarcal”, conclou l’advocada. En la mateixa línia, el grup de violències de la secció de dones del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya defensa que la legislació espanyola i, en conseqüència, el Codi penal haurien d’incloure els conceptes de violències masclistes o violència contra la dona.

Font: www.beteve.cat