02/02/2023

Nou acord per fomentar l’ús del català a la justícia

Programa de foment de l'ús del català en actuacions processals  d'assistència jurídica gratuïta - Consell de l'Advocacia Catalana

El passat dimarts es va acordar per aquest 2023 el conveni entre el Govern de la Generalitat i el Consell dels Col·legis de l'Advocacia de Catalunya (CICAC) per tal de fomentar el català en l'àmbit de la justícia gratuïta. Segons detalla un informe, les sentències redactades en català han passat del 20,1% de l'any 2005 al 6,9% de 2021 i el repte és que aquest percentatge es vagi incrementant.

El conveni estableix que els advocats del torn d'ofici inscrits de forma voluntària al programa rebran una bonificació de 20 euros addicionals per a cada actuació que estigui feta en català i, a més, assumeixen el compromís de fer efectiu el dret d'opció lingüística dels defensats.

El Departament de Justícia serà l'encarregat de transferir la quantitat màxima de 233.000 euros al CICAC que, a través dels col·legis d'advocats, assumirà l'acció de fer efectiu el pagament als professionals vinculats que s'hagin inscrit al programa.

El mes de juny del 2022 es va presentar un informe que va encendre les alarmes de l'ens administratiu català. Aquesta mostra evidenciava una situació preocupant de la situació del català en els diferents àmbits de la justícia a Catalunya. Les demandes presentades en català a través de l'aplicació ejustícia.cat va ser de 6,2% l'any 2021; un 13,1% a Girona; un 12,47% a Lleida; un 7,22% a les Terres de l'Ebre; un 6,32% a Barcelona comarques; un 4,22% a Barcelona ciutat i un 3,54% a Tarragona.

El dret lingüístic

Una altra dada destacada és que el dret lingüístic de ser notificat en català s'incompleix en el 81,3% dels casos. Això significa que del total de demandats que sol·liciten ser notificats en llengua catalana, menys del 20% en té garantit el dret, segons s'apunta des de l'executiu en el text d'aquest acord de Govern.

Quan el demandat especifica ser notificat en castellà, el percentatge de compliment i garantia del dret a opció lingüística ascendeix al 97%. I quan no s'informa de l'opció lingüística, les notificacions es fan per defecte en castellà en la majoria de casos, amb un percentatge aclaparador del 91,8%.

Davant d'aquest diagnòstic, el Govern de la Generalitat de Catalunya va presentar un paquet de mesures per fomentar l'ús i la presència del català a la justícia, com per exemple, la creació d'un circuit directe amb el Departament de Justícia per a queixes de vulneracions de drets lingüístics als jutjats o oficines d'atenció al ciutadà.

Justícia gestionarà les queixes "de forma prioritària", segons s'ha informat, i en farà un registre per documentar-les, indiquen. Una altra mesura és la primera convocatòria de 50 beques ja anunciades per animar els estudiants de dret de Catalunya a opositar a les carreres judicial i fiscal.

Redacció: Sergi Estapé

Enllaç: