22/04/2022

Neix Compendium.cat, l’eina que vol potenciar l’ús del català en la justícia

El Consell de l’Advocacia Catalana ha presentat una nova eina lingüística i jurídica a la seu de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Sabadell (ICASBD) aquest dijous a la tarda. Es tracta d’un nou portal web, Compendium.cat, que pretén potenciar i facilitar l’ús del català en els jutjats i despatxos d’advocats. La impulsora de la iniciativa, Anna Arnall, ha explicat les principals funcions d’aquesta pàgina online amb més de 500 recursos lingüístics disponibles, com diccionaris, manuals d’estil, plantilles o formularis, i, a continuació, el president de la Comissió de Llengua del Col·legi d’Advocats de Catalunya, Rogeli Montoliu, ha anunciat l’aprovació unànime d’un manifest conjunt per preservar i reforçar la llengua catalana en aquesta professió.

Molts documents jurídics i legislatius es redacten en castellà i el Consell de l’Advocacia Catalana vol reforçar el bilingüisme en aquest sector. Per aquest motiu, la col·laboradora del Servei Lingüístic d’aquesta institució, Anna Arnall, ha presentat el nou portal web que servirà per facilitar l’ús de català en els diferents documents i actuacions judicials. Tot i que la iniciativa va dirigida, majoritàriament, al col·lectiu de lletrats i magistrats que exerceixen la seva feina a Catalunya, la creadora de la plataforma Compendium.cat ha apuntat que el personal administratiu també hi pot trobar plantilles per elaborar alguns documents afins a les seves competències.

“Com es diu parte en català? I finiquito? Presentar, interposar i formular són paraules realment sinònimes? Aquests són alguns dubtes que resoldrà aquest portal per tal de fer un bon ús del català en l’àmbit judicial; no només en la part legislativa, sinó també a l’hora de redactar contractes o denuncies”, ha assenyalat Arnall.

En la presentació d’aquest dijous a la tarda a la seu de l’ICASBD, Arnall ha volgut destacar el disseny d’aquest web, pensat especialment per oferir un servei ràpid i fàcil. És per això que la principal eina de la plataforma és un cercador que ofereix una resposta automàtica a la pregunta que insereix l’usuari.

Per reforçar aquesta voluntat lingüística, el president de la Comissió de Llengua del Col·legi d’Advocats de Catalunya, Rogeli Montoliu, ha anunciat que els 14 degans de Catalunya han aprovat de manera unànime un manifest per potenciar el català en aquest àmbit professional. L’acord s’ha firmat aquest mateix dijous i reconeix el predomini del castellà en la justícia. De fet, Montoliu ha indicat que només el set per cent de les sentències emeses a Catalunya són en català. Unes xifres que volen equilibrar.

Ciuró, a favor de fer justícia en català

El Col·legi de l’Advocacia de Sabadell (ICASBD) ha conclòs l’acte “per salvar la parla de la gent catalana”, tal com ho han presentat ells mateixos, amb l’entrega de Premis del Concurs de Microrelats, que enguany celebra la tercera edició amb un llibre de butxaca que recull l’historial literari presentat fins al moment en aquest certamen. La consellera de Justícia, Lourdes Ciuró, ha celebrat el seguit d’iniciatives desplegades en la jornada d’aquest dijous.

“Desacomplexem-nos: hem de poder fer servir una llengua que fem servir, com a mínim, un percentatge molt elevat de la població i que tothom coneix, o si més no entén, a Catalunya. Hem de poder defensar els propis drets amb la llengua que ens sentim més còmodes”.

En aquest sentit, Ciuró ha anat més enllà i ha avançat que, com a titular de la conselleria de Justícia, treballarà per garantir l’ús del català en l’àmbit judicial a través de beques i altres estímuls dedicats a professionals del dret familiaritzats en aquesta llengua.

Redacció: David B

Enllaç: https://www.isabadell.cat/societat/neix-compendium-cat-leina-que-vol-potenciar-lus-del-catala-en-la-justicia/

Font: www.isabadell.cat