16/05/2014

La ‘rebel·lió' dels mercantils
Jutges, Generalitat i Cercle d'Economia sumen esforços per fer menys destructiva la llei concursal
La falta de suport dels bancs, Hisenda i Seguretat Social fan que la majoria d'empreses acabin en liquidació

Sorprèn quan un magistrat afirma: “No som ni volem ser neutrals”, i astora més encara quan la sentència la pronuncia el president del Tribunal Suprem de Justícia de Catalunya (TSJC), Miguel Ángel Gimeno. Així definia la seva pròpia presa de posició i la de la resta de col·legues mercantils davant l'actual llei de procediments concursals, perquè els jutges “tenim el mandat constitucional de tutelar el dret de les persones” i, per ell, aquesta llei parteix d'un paradigma erroni, com és donar per fet que amb el conveni de manteniment d'activitat es resoldrà la situació i l'empresa continuarà, quan la realitat demostra que la llei “afavoreix la liquidació de l'activitat empresarial i dels llocs de treball”. Gimeno va participar ahir en la jornada Procediments concursals. Experiència recent i propostes de millora, organitzada pel Cercle d'Economia, al costat del president d'aquesta institució, Antón Costas; el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, i el magistrat mercantil José Luis Rodríguez Vega.

Malgrat les pretensions de la llei, la realitat és que el 90% dels casos concursals acaben en liquidació perquè, segons va explicar Rodríguez Vega: “D'una banda, ens trobem amb l'escassetat de recursos de les empreses i, de l'altra, la manca de suport dels creditors, principalment de la Seguretat Social, l'Agència Tributària i la banca.” Però hi ha una alternativa al tancament i la pèrdua de llocs de treball. Per Vega, aquesta és la venda de la unitat productiva, un procediment que està regulat per llei però que falta pautar com desenvolupar-lo. I és per això que els jutges mercantils de tot Catalunya estan intentant establir unes regles comunes que puguin “ensenyar i discutir” amb els altres actors implicats en el procés concursal, que dotin de seguretat jurídica la venda d'una empresa en concurs. En aquest sentit, el magistrat mercantil va anunciar l'elaboració d'un document “de regles bàsiques homogènies, que estem finalitzant”, del qual va avançar que es basen en la transparència, la publicitat i la seguretat jurídica de la venda.

Segona oportunitat

El president del Cercle d'Economia va lamentar que a l'Estat el fracàs de l'empresari és per tota la vida perquè, va assegurar: “No tenim cultura de segona oportunitat”, motiu pel qual va reclamar “petits ajustos” per fer-ho possible. Per la seva part, el conseller Puig va recordar que, gràcies a l'acord signat el març del 2013 entre la conselleria que dirigeix i l'administració de Justícia, s'han pogut adjudicar 60 unitats productives que han suposat el manteniment de 2.331 llocs de treball, mentre que durant el 2012 i fins al març del 2013 només se'n van poder adjudicar 13.