Veure totes les notícies

21/02/2014

L'oposició planta el PP en la reforma de la justícia universal Els populars aproven limitar la jurisdicció


 

 

Diputats d'Izquierda Plural marxen de l'hemicicle i la resta no voten

21/02/14 02:00


Els diputats de l'oposició van renunciar a participar en la votació del ple del Congrés de la tramitació ultraràpida que el PP ha imposat per accelerar l'entrada en vigor dels nous límits de la justícia universal, amb què s'arxivaran causes obertes a l'Audiencia Nacional com ara la mort del periodista José Couso a la guerra de l'Iraq, que s'atribueix a militars nord-americans, o el genocidi al Tibet, en què s'han cursat ordres de detenció de mandataris xinesos. El PP va ser l'únic grup que va donar suport a l'aprovació de la reforma de la lectura única (en una sola sessió plenària, sense passar per ponència ni per comissió). Només va obtenir el vot del diputat d'UPN, Carlos Salvador, soci electoral del PP, però també va ser l'únic que va participar en la votació perquè la resta va decidir aixecar-se i, en el cas d'Izquierda Plural, directament abandonar l'hemicicle. “No participarem en aquesta farsa”, va ser la frase més repetida pels portaveus de l'oposició. Tot i la plantada de l'oposició (179 sobre més de 300 diputats presents). El tràmit exprés va aconseguir l'aval del ple del Congrés, la qual cosa suposa que el PP continuarà amb el seu propòsit d'aprovar la reforma dijous vinent, en una nova sessió plenària del debat de política general. En el debat d'ahir tots els portaveus de l'oposició van desqualificar la maniobra del PP. El socialista Julio Villarrubia va assegurar que es pretén “liquidar” la justícia universal “sense debat”. Gaspar Llamazares, d'Izquierda Plural, va assegurar que s'havia fet servir un “mecanisme sumaríssim, que no és propi de les democràcies”.

D'aquesta manera, els nous límits a la jurisdicció universal de la justícia espanyola podrien estar en vigor al març, un mes abans del que estava previst. A més, com que s'aplicarà amb caràcter retroactiu, s'accelerarà l'arxivament de les causes obertes a l'Audiencia Nacional.

Molta pressa

El grup popular ja havia reconegut que el govern té “pressa” perquè aquesta reforma s'aprovi “com més aviat millor” i que s'ha recorregut a la tramitació ultraràpida perquè la regulació vigent de la jurisdicció universal “està generant conflictes que afecten l'interès general dels espanyols”.

 

Font: El Punt Avui

Foto: CHEMA MOYA / EFE