26/01/2022

L'exponencial augment de l'ús de la mediació

Aquest 21 de gener el Col·legi de l’Advocacia de Lleida va celebrar com cada any el Dia Europeu de la Mediació, coincidint amb la data d’aprovació, l’any 1998, de la Recomanació núm. R(98)1 del Comitè de Ministres del Consell d’Europa als estats membres sobre la mediació. Catalunya va ser el segon país d’Europa i el primer a l’Estat espanyol a complir amb aquesta recomanació amb l’aprovació de la llei 1/2001 de 15 de març, que regulava els aspectes jurídics fonamentals de la mediació familiar i creava, posteriorment, el Centre de Mediació familiar de Catalunya.

Aquest any el Col·legi de l’Advocacia de Lleida, per mitjà de la comissió de mediació, ha encetat una setmana dedicada a aquesta eina de resolució de conflictes, reafirmant el seu compromís de promoure la mediació com una eina més al servei de l’advocacia per aconseguir la nostra fita, que no es altra, que resoldre la feina que se’ns encomana d’una forma ràpida, pacifica i amb un cost emocional més baix per a les parts.

La mediació implica un canvi cultural en la manera de resoldre els conflictes, canvi que no sols afecta a la ciutadania, sinó també als professionals del dret, i que comporta evitar l’enfrontament i utilitzar el diàleg, entre les parts, com a primer pas per abordar el conflicte abans d’iniciar un litigi. Amb la progressiva implementació de la mediació a la nostra societat aconseguirem, sens dubte, que aquesta gaudeixi d’una bona convivència, amb diàleg i respecte entre els conciutadans, de la qual cosa, sens dubte, gaudirem tots. En la mediació són les parts qui, i sempre amb el degut assessorament dels seus advocats o advocades, gestionen el seu conflicte per tal d’arribar a solucions pactades que posin fi a la confrontació i suposin una veritable solució de futur, sense que hi hagi cap imposició per un tercer. Com a ens col·legial i al servei de la ciutadania, estem convençuts dels valors que la resolució dialogada dels conflictes aporta a la societat, doncs promou la concòrdia i el progres cap a una societat més madura i cohesionada.

Es per això que durant tota la setmana s’han organitzat una sèrie d’actes i formacions per donar a conèixer aquesta eina, sumant-nos als actes organitzats arreu de tot el territori per la resta de col·legis de l’advocacia i en col·laboració amb el Consell de l’Advocacia Catalana.

A més per donar visibilitat a aquest compromís, a la façana del col·legi durant aquesta setmana lluirà una lona amb el següent missatge “Tens un conflicte? No deixis que un altre decideixi per tu, i com a culminació dels actes, el proper dia 27 de setembre s’ha organitzat, conjuntament amb la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la Universitat de Lleida, una activitat de cinefòrum que seguirà amb una taula rodona per parlar del futur de la mediació i que comptarà amb la participació de la Sra. Montserrat Meseguer Muñoz, Directora dels Serveis Territorials del Departament de Justícia a Lleida, la Dra. Neus Cortada Cortijo, professora titular de Dret Civil de la Facultat de Dret de la UDL, la Sra. Marta Martínez Gellida, Presidenta de la Comissió de Mediació del Consell de l’Advocacia Catalana i Degana del Col·legi de l’Advocacia de Tortosa i amb moderació a càrrec de la Sra. Anna Llauradó Sabaté, Presidenta de la Comissió de Mediació del Col·legi de l’Advocacia de Lleida.

Des de la Comissió de Mediació del Col·legi de l’Advocacia de Lleida s’ha signat un manifest en el que s’assumeixen els següents compromisos: seguir treballant en la divulgació i difusió de la mediació entre els advocats i advocades, promoure activitats de formació de qualitat en matèria de mediació en els diferents àmbits (familiar, civil, mercantil, administratiu), a vetllar per la qualitat i professionalitat dels processos de mediació que es duguin a terme en el seu centre de mediació (CEMICALL), a col·laborar amb els òrgans judicials per a la promoció i afavoriment de la derivació intrajudicial a mediació, a continuar col·laborant amb les administracions, entitats i altres organismes en la divulgació i posada a disposició del nostre centre CEMICALL per a la promoció de la mediació, a garantir que les parts rebin en tot moment per part dels seus advocats i advocades, l’adequat assessorament durant el procés de mediació i assegurar la participació dels advocats i advocades de les parts en el procés de mediació.

Afegir que en una reunió que va tenir lloc fa unes setmanes en la seu del Col.legi amb el Director General de drets, entitats jurídiques i mediació, el Sr. Juan Ramon Casals, es va analitzar la situació de la mediació a Lleida, destacant el fort increment en la nostra província en el seu ús, i fent una valoració molt positiva dels seus resultats, tan en quan nombre com als acords assolits. També se’ns va traslladar la ferma voluntat per part de la Consellera de Justícia la Sra. Lourdes Ciuró de fomentar i impulsar la mediació i els altres mitjans alternatius de resolució de conflictes, i la intenció de la conselleria de buscar complicitats amb les administracions locals, ja que són aquestes la primera trinxera d’atenció als ciutadans, i per tant actors claus en la promoció i impuls de la mediació.

Com ens diu la campanya INMEDIACIO duta a terme pel Consell de l’Advocacia Catalana, SUMEM, INNOVEM i RESOLEM, aquest és el repte al que ens emplacem com a professionals del dret i als que emplacem a la ciutadania.

Font: www.segre.com