15/11/2022

L’Advocacia Catalana liderarà un front comú judicial, polític i social per impulsar l’ús del català a la justícia

Advocacia Catalana

El Consell de l’Advocacia Catalana liderarà un front comú del món judicial, polític i social amb l’objectiu d’impulsar reformes legislatives que permetin incentivar l’ús del català a la justícia. Aquesta és la principal conclusió de la XIII Jornada sobre l’ús del català a la justícia que s’ha celebrat avui al Col·legi dAdvocats de Terrassa.

El president del Consell de l’Advocacia Catalana, Joan Ramon Puig, ha explicat que la proposta passa per aconseguir la reforma de l’article 231 de la Llei Orgànica del Poder Judicial, que regula, entre d’altres, l’ús de les llengües oficials en l’àmbit de la justícia. “Entomem aquest repte des del Consell de l’Advocacia Catalana per intentar posar a tothom d’acord”, ha assegurat Puig. “Units som imbatibles”, ha afegit el president de la Comissió de Llengua del Consell, Rogeli Montoliu.

La proposta es produeix després que hagi estat plantejada a la taula de debat en la qual hi han participat cinc exconselleres i exconsellers de la Generalitat, que han coincidit que una de les mesures que permetrien recuperar l’ús del català a la justícia seria aquesta reforma legislativa. Núria de GispertMontserrat TuraCarles MundóEster Capella i Lourdes Ciuró consideren que aquesta seria una bona via i han esperonat al Consell de l’Advocacia a liderar aquesta unitat i a buscar el consens en el món judicial, polític i social. En els últims 15 anys sha passat dhaver-hi un 20% de les sentències en català a només un 7%.

La inauguració de la jornada ha anat a càrrec de la consellera de Justícia, Gemma Ubasart, el mateix president del Consell de lAdvocacia Catalana, Joan Ramon Puig, la subdirectora de Política Lingüística de la Generalitat, Elvira Riera, i el degà del Col·legi  dAdvocats de Terrassa, Ignasi Puig Ventalló.

La primera ponència, sota el títol Lawfare. De la retòrica legalista a lEstat judicial. El cas espanyol”, ha anat a càrrec del doctor en dret, advocat i politòleg Damià del Clot. A continuació Plataforma per la Llengua ha presentat els resultats de lenquesta realitzada per aquesta entitat a ladvocacia sobre l’ús del català.

Les conclusions de la jornada es publicaran i difondran durant els propers dies i es faran arribar a tots els actors implicats. El president del Consell de l’Advocacia Catalana ha recordat, però, que la millor recepta per incentivar l’ús del català en l’àmbit judicial és que els advocats i advocades “utilitzem desacomplexadament i amb orgull la nostra llengua”.

Redacció: El Jurista

Enllaç: https://www.eljurista.cat/2022/11/11/ladvocacia-catalana-liderara-un-front-comu-judicial-politic-i-social-per-impulsar-lus-del-catala-a-la-justicia/

Font: www.eljurista.cat