08/04/2015

Estudien donar als jutges formació en legislació aèria
El Ministeri de Justícia avalua introduir estudis concrets a l'Escola Judicial, amb seu a Barcelona
És una proposta de l'associació d'usuaris i empresaris del transport aeri

Les peculiaritats d'una catàstrofe aèria com la que es va produir dimarts de fa dues setmanes als Alps francesos provoquen sovint una derivada judicial de gran complexitat en què els familiars que reclamen una indemnització acostumen a viure una segona victimització a conseqüència de l'allargament del procés als tribunals.

Aquest últim accident de l'aviació civil ha coincidit en el temps amb el propòsit del Ministeri de Justícia d'avaluar de manera seriosa la conveniència d'introduir en el programa de formació dels futurs jutges un conjunt de matèries per formar-los en legislació aèria, branca fonamental del dret en el moment de resoldre i decidir responsabilitats en aquest tipus de litigis.

La idea parteix de l'Associació Espanyola d'Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport Aeri (Asetr). El seu president, Ignasi Rubio, es va entrevistar recentment amb la secretària d'estat de Justícia, Carmen Sánchez-Cortés, per exposar el projecte i analitzar-ne la viabilitat.

Una portaveu autoritzada del Ministeri espanyol va confirmar la receptivitat de l'administració a la proposta formativa. Des del Ministeri es va instar Rubio a presentar a principis de juny un esborrany formal del projecte de plans d'estudi.

En la iniciativa hi participarien també representants de l'Exèrcit de l'aire i de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria. Si s'acaba concretant el projecte, l'última paraula la tindria sempre el Consell General del Poder Judicial (CGPJ), que és l'òrgan de govern dels jutges espanyols i, per tant, de qui depèn l'Escola Judicial, amb seu a Barcelona, i el disseny curricular dels plans d'estudi.

Actualment, els alumnes de l'Escola Judicial ja aborden la problemàtica de les grans catàstrofes, com a situació d'específica complexitat que es poden trobar en l'exercici de les seves funcions. Ho fan estudiant els casos concrets de la catàstrofe d'un avió a Barajas, el 2008, i l'accident del tren Alvia a Galícia el 2013.

Amb el segell del Poder Judicial també hi ha un protocol d'actuació judicial en casos de grans catàstrofes que preveu la manera com s'han de desplegar els mitjans judicials. El document parla de la necessitat de reforçar jutjats de guàrdia i personal de suport i de desplaçar al lloc dels fets una avançada de l'oficina judicial. Aquest protocol preveu també la coordinació de les diverses parts i tècnics que intervenen en un succés i la necessitat d'oferir una informació ràpida a la ciutadania.

Les autoritats alemanyes, crítiques amb Lufthansa