09/09/2014

Els administradors de finques, els politòlegs i els sociòlegs podran exercir també com a mediadors de conflictes

• La mediació, com a mètode de gestió de conflictes per evitar l’obertura de processos judicials de caràcter contenciós, esdevé un dels eixos prioritaris en les polítiques que impulsa el Departament de Justícia

El conseller de Justícia, Germà Gordó, ha signat avui sengles convenis amb la degana del Col·legi de Politòlegs i Sociòlegs de Catalunya, Anna Parés, i amb el president del Consell de Col·legis Territorials d’Administradors de Finques, Enrique Vendrell, amb l’objectiu que els seus col·legiats s’incorporin al registre de titulats que poden exercir de mediadors de conflictes entre particulars.

La signatura d’ambdós acords implica que el Col·legi de Politòlegs i Sociòlegs de Catalunya i el Consell de Col·legis Territorials d’Administradors de Finques tindran la consideració de col·legi professional en l’àmbit de la mediació. Amb aquests dos nous convenis, a Catalunya ascendeix a nou el nombre dels col·legis amb la consideració de corporacions professionals en l’àmbit de la mediació, que ja tenien els d'advocats, psicòlegs, treballadors socials, educadors, pedagogs, economistes i censors jurats de comptes.

Així, els titulats en administració de finques, els politòlegs i els sociòlegs que estiguin col·legiats en els seus col·legis respectius se sumen a la llista de titulats habilitats pel Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya per exercir de mediadors.

El Col·legi de Politòlegs i Sociòlegs de Catalunya i el Consell de Col·legis Territorials d’Administradors de Finques es comprometen, mitjançant aquests convenis, a introduir, en l'àmbit de la formació especialitzada que duguin a terme, l’estudi de les tècniques de mediació, de negociació i de resolució alternativa de conflictes.

Mediació: la primera opció per a la resolució dels conflictes contenciosos

La mediació —com a mètode de gestió de conflictes voluntari i confidencial— pretén evitar l’obertura de processos judicials de caràcter contenciós, posar fi als ja iniciats o reduir l’abast de les conseqüències que se’n puguin derivar. En aquest sentit, la mediació esdevé un dels eixos prioritaris en les polítiques que impulsa el Departament de Justícia.

Acudint a la mediació es guanya en temps de resposta respecte al procés judicial, alhora que es redueixen els costos econòmics que reporta acudir al jutjat. En la mediació no hi ha guanyadors ni perdedors, sinó que les parts arriben a un acord dialogat. Segons les darreres dades obtingudes, les mediacions que finalitzen amb un acord de les dues parts ascendeixen a un 50 % tant en l’àmbit familiar com en l’àmbit civil.

La mediació a la Unió Europea

La mediació no s’ha desenvolupat per igual entre els països membres. Dins de la Unió Europea hi ha estats d’arrelada tradició mediadora basada essencialment en l'autoregulació, com ara Holanda, on l’Administració i els professionals de la justícia són conscients dels avantatges que la mediació ofereix. D’altra banda, l’augment de la litigiositat en altres països amb una tradició jurídica molt semblant a la nostra, com per exemple Itàlia, ha fet que s’hagi apostat fortament per la mediació, fins al punt que hagi esdevingut obligatòria en la resolució d'alguns conflictes.

Font: premsa.gencat.cat