Veure totes les notícies

18/02/2014

El Suprem avala que Ensenyament adopti mesures perquè el castellà sigui vehicular juntament amb el català

L'alt tribunal exigeix a la Generalitat que adequï el sistema d'ensenyament en els dos idiomes, en el cas que ho demani un alumne
 

Dilluns, 17 de febrer del 2014 - 18.09 h

El Tribunal Suprem ha avalat les mesures cautelars imposades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) perquè la Generalitat adopti "totes les mesures que siguin necessàries" perquè el castellà també sigui llengua vehicular de l'ensenyament a Catalunya, juntament amb el català, si ho demana un alumne.

En una sentència, la secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Suprem ha desestimat així el recurs de la Generalitat contra les mesures cautelars que va imposar el TSJC el gener del 2013 per adequar el sistema d'ensenyament lingüístic a Catalunya, si ho demanava un alumne, a la sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut.

Perjudici "irreparable" als alumnes

El Suprem entén ara que no adoptar aquestes mesures cautelars, fins que no es tanqui el procés judicial sobre l'ús del castellà a les escoles catalanes, podria generar un perjudici "irreparable" als alumnes, ja que "la necessitat del procés per obtenir la raó no s'ha de convertir en un perjudici per a qui té la raó".

En el seu acte del gener del 2013, el TSJC va requerir a Ensenyament que adoptés "totes les mesures que siguin necessàries" per adaptar el sistema d'ensenyament lingüístic, si ho demanava un alumne, a la nova situació creada per la sentència del Constitucional, que també considera el castellà com a llengua vehicular a Catalunya, juntament amb el català.

El Govern català va recórrer davant el Suprem aquesta decisió del TSJC al·legant, entre altres motius, que no es podia obtenir per la via de mesures cautelars el que és propi de sentència, ja que el cas encara està judicialitzat.

No obstant, el Suprem ha rebutjat ara el recurs d'Ensenyament argumentat que les mesures cautelars estan concebudes per evitar que durant el temps que transcorre des de l'inici del procés fins que s'emet la sentència definitiva es pugui produir la pèrdua de la seva finalitat.

Retard en l'aplicació de les sentències

En aquest sentit, el Suprem al·lega que, tenint en compte el pas del temps i el retard en l'aplicació de les sentències sobre l'ensenyament del castellà a Catalunya, "curs rere curs" es genera als alumnes "un perjudici que pot ser irreparable" als efectes pretesos en la causa.

"Sobretot, quan se sap, al temps de resoldre's l'incident cautelar, i atesos els abundants precedents judicials d'aquesta Sala, quin serà el sentit i contingut de la sentència que posi fi al procés", remarca la sentència del Suprem, que es remet a les decisions judicials que fins ara han avalat la necessitat d'adaptar el sistema lingüístic de l'ensenyament a Catalunya a la sentència del Constitucional sobre l'Estatut.

De fet, el Suprem assenyala en la seva sentència que les mesures cautelars que va imposar el TSJC no han "traspassat els límits que la congruència imposa a les resolucions judicials", cosa que es comprova fent una "elemental comparació" entre el que va ser sol·licitat pels pares d'un alumne i el que va acordar l'alt tribunal català.

Els pares van demanar ensenyament bilingüe

En concret, els pares van demanar al TSJC que ordenés a la Generalitat, fins que no hi hagués una sentència definitiva, que adoptés les mesures necessàries perquè el seu fill rebés, juntament amb els seus companys de classe, "un ensenyament bilingüe, això és, un ensenyament conjunt en les dues llengües oficials, de forma proporcionada i sense desequilibris entre elles".

"El que s'ha concedit, en tot cas, és una mica menys del que va ser sol·licitat per la recurrent (els pares de l'alumne), en la mesura que l'acte recorregut (per la Generalitat) no es refereix a la proporció i l'equilibri entre les dues llengües", remarca el Suprem. El Suprem imposa a la Generalitat les costes del procés, amb un límit màxim de 3.000 euros.

El 25% de les hores lectives en castellà

La secció cinquena del TSJC que va emetre les mesures cautelars ara avalades pel Suprem és la mateixa que el gener d'aquest any ha ordenat que quan un alumne ho demani s'imparteixin a la seva classe, almenys, el 25% de les hores lectives en castellà, incloent-hi com a mínim una assignatura troncal i la de llengua i literatura castellana, que la Generalitat també ha recorregut.

 

 

Font: El Periodico i EFE/Barcelona

Foto: DANNY CAMINAL