27/04/2015

El Govern fa marxa enrere en la privatització del registre civil
Justícia frena una altra reforma més de les impulsades per l'exministre Gallardón
Catalá convocarà la setmana que ve les parts afectades per arribar a un acord

En plena crisi d'imatge d'un Govern sotmès a pressions internes i externes i en vigílies de les eleccions autonòmiques i municipals, que pinten malament per al PP segons auguren totes les enquestes, l'equip de Mariano Rajoy ha decidit tornar a posar en un calaix un altre dels polèmics i poc aplaudits projectes impulsats per l'exministre Alberto Ruiz-Gallardón: en aquest cas, el de la privatització del registre civil. Així ho va anunciar ahir el seu successor en el càrrec, Rafael Catalá, que va confirmar que queda ajornada l'encàrrec als registradors de propietat i mercantils de la gestió d'aquest registre, que en principi estava prevista per al 15 de juliol. «El Govern no tindrà un projecte que no sigui compartit pel conjunt dels professionals. Abandonem la idea de reformar la llei amb caràcter immediat fins que no tinguem aquell consens que volem generar», va declarar ahir Catalá als mitjans davant la porta del Tribunal Suprem, on havia assistit per imposar les medalles del Col·legi d'Advocats de Madrid. Catalá havia assegurat al Congrés dimecres que la reforma seguia endavant.

BUSCAR EL CONSENS / De fet, el ministre de Justícia va confessar que ja havia informat els registradors de la propietat, a través del seu col·legi, que les «discrepàncies», «crítiques» i «oposició important» que havia suscitat l'assumpte per part de professionals, sindicats i oposició política havien provocat un ajornament i potser una marxa enrere definitiva. «Per això ens replantegem el termini del 15 de juliol, ens replantegem fins i tot el model», va puntualitzar Catalá, que té previst convocar la setmana que ve comunitats autònomes, entitats sindicals i responsables del sector per «seguir treballant» en la recerca d'una solució que generi «més consens» que la proposta que al seu dia va fer Gallardón.

La decisió de deixar en mans dels registradors de la propietat i mercantils el servei del registre ha encès els ànims del sector en els últims mesos. Els partits de l'oposició i els funcionaris de Justícia han criticat i han denunciat públicament el que, al seu entendre, no deixa de ser una «privatització» encoberta. CCOO va començar a recollir firmes fa un mes per presentar una iniciativa legislativa popular (ILP) contra la proposta, que ha obtingut més de 100.000 suports. «És una nova demostració del rebuig de la ciutadania a la política de privatitzacions que el PP ha portat des de la seva entrada al Govern», va afirmar el sindicat.

Quan l'Executiu va aprovar treure el registre civil dels jutjats i donar-lo als registradors mercantils, es va comprometre que aquest canvi no comportaria cap cost per als ciutadans per un servei que fins ara és gratuït. No obstant, aquests professionals van exigir compensacions, d'aquí ve la denúncia de la privatització encoberta.

REGISTRE AUTOMÀTIC DE NAIXEMENTS / Des del ministeri sempre s'ha al·legat que el seu projecte buscava únicament garantir «un servei públic i de qualitat». Ara, una vegada que s'ha determinat que la proposta queda aparcada, s'insisteix a dir que es continuarà treballant en pro d'una reforma que aconsegueixi tenir més suports i que permeti implementar, en el mínim temps possible, alguns avanços previstos com la possibilitat del registre automàtic de naixements i defuncions per via telemàtica des del mateix centre hospitalari, entre d'altres.

Font i foto: El Periódico