11/06/2024

Avalades les trucades d’empresa a empleats de baixa sobre el seu estat

Les empreses poden trucar als seus treballadors mentre estan de baixa mèdica per preguntar-los pel seu estat. Així ho avala el Tribunal Superior de Justícia de Galícia en una sentència recent en la qual considera que un contacte telefònic amb algú que estigui en incapacitat temporal no vulnera ni el dret a la intimitat ni el dret a la desconnexió digital. Una decisió polèmica que no tota la comunitat jurídica ha compartit, i és que alguns sostenen que la sola recepció de la trucada, l’acabi agafant o no el treballador de baixa, ja podria constituir una invasió de la intimitat i un element contraproduent per a la recuperació mèdica de l’empleat.

La comunicació entre empleats i empresa pel que fa a les baixes mèdiques ha canviat. Si fins fa ben poc era el treballador l’encarregat de comunicar a la seva companyia que el metge li havia donat la baixa i remetre-li l’informe, des de l’abril del 2023 és la Seguretat Social la que s’encarrega de la paperassa. Això ha reduït la interacció entre empresa i empleat pel que fa a salut laboral, un terreny complicat en el qual determinades accions d’un superior poden envair la intimitat del seu subordinat o coaccionar-lo, directament o indirectament, per accelerar la seva reincorporació.

Simple trucada de cortesia

Sobre aquesta qüestió s’han pronunciat els magistrats gallecs en una sentència, compartida a les xarxes socials per l’advocat Pere Vidal, en què consideren que una trucada de cortesia per preguntar per l’estat del treballador no és il·legal. Sempre que aquesta no impliqui coaccions per accelerar la seva tornada al lloc.

Els fets es refereixen a l’empresa Bosch, especialitzada a fabricar components per a altres empreses de l’automoció o industrials. La companyia es va preocupar pels creixents nivells d’absentisme i va crear un protocol específic.

La trucada, segons la sentència, és sempre "per interessar-se pel seu estat de salut, en cap cas per coaccionar o demanar que es reincorporin i ni tan sols per conèixer el motiu de la seva absència". Un dels objectius oficials és conèixer si la baixa està relacionada amb la feina; la primera trucada la fan al cap de cinc dies de l’absència i les següents "en funció de la primera conversa". Si el treballador demana que no se li torni a trucar, l’empresa no ho fa. I els magistrats consideren que mentre es compleixin tots aquests supòsits, la pràctica no incorre en cap il·legalitat.

Redacció: Gabriel Ubieto

Enllaç: https://www.elperiodico.cat/ca/economia/20240607/avalades-les-trucades-d-empresa-103504606

Font: www.elperiodico.cat