22/08/2014

Un magistrat denuncia l'efecte de la reforma laboral

La reforma laboral aplicada pel Partit Popular el 2012 ha provocat un augment de la conflictivitat laboral i ha suposat un retrocés en matèria de llibertat sindical i negociació col·lectiva. Així ho assegura en un informe el magistrat del social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), Carles Domènech. En l'informe, publicat per la Fundació Primer de Maig del sindicat Comissions Obreres, s'esmenta, per posar alguns exemples, que les jornades no treballades per seguiment de convocatòries de vaga van ser d'1.290.114 el 2012 a tot l'Estat. La xifra triplica gairebé les que es van comptabilitzar en l'exercici previ, quan les jornades de vaga van sumar unes 485.000.

En l'informe, que porta per títol Repressió penal i dret de vaga: la tornada a l'Espanya del segle XIX, el magistrat remarca que la redacció de la reforma laboral ha afavorit la no aplicació dels convenis col·lectius i l'atribució del risc del fracàs de les negociacions a la part social, és a dir, als treballadors. Per il·lustrar aquesta apreciació, en el text es recorda que si el 2012 el nombre de convenis obviats va ser de 748, el 2013 aquesta xifra de no aplicació d'aquests documents es va elevar a 2.512.

Finalment, l'autor del treball també al·ludeix i qualifica de “tardofranquista” l'ofensiva penal contra l'exercici del dret de vaga i recorda que hi ha 260 sindicalistes afectats per procediments administratius i penals per haver pres part en alguna convocatòria.

Font: elpuntavui.cat