10/06/2014

Es doblen en dos anys els delictes simulats detectats pels Mossos
Els responsables de comprovar la veracitat d'un robatori asseguren que tot engany té una “traçabilitat” que pot delatar la falsa víctima

Els casos de simulació de delictes detectats pels Mossos d'Esquadra s'han doblat en els darrers dos anys: el 2011, se'n van denunciar 719 i el 2013, 1.397. Aquest increment s'atribueix, entre altres factors, al context de crisi: “És obvi que es denunciaran més delictes falsos ara que en una situació de bonança perquè l'interès és purament econòmic”. Així ho ha apuntat a l'ACN el sergent Dani Ruiz. Per la seva banda, les asseguradores han registrat que pren força el “defraudador ocasional”, qui es troba “amb una determinada oportunitat” i decideix mentir. Tant Mossos com asseguradores avisen que tot engany té una “traçabilitat” -en comptes corrents, xarxes socials- que pot delatar la falsa víctima.

Els Mossos d'Esquadra van detenir l'abril passat a Girona un home que s'havia amputat dos dits de la mà per intentar cobrar fins a 122.000 euros d'indemnitzacions per accident domèstic de sis companyies d'assegurances que havia contractat. Un agent havia trobat dos trossos de dit i un tallant de carnisser en un parc de Montilivi que van fer saltar les alarmes d'un possible frau. Moviments sospitosos abans d'acudir a urgències i la contractació de sis pòlisses d'accidents amb asseguradores diferents han acabat enfrontant aquest veí de Girona a un delicte d'estafa.

Dimecres passat, els Mossos van detingut un veí de Rosselló (Segrià) de 46 anys que s'hauria autotallat la cama amb una serra radial el maig passat en una empresa de la qual havia estat acomiadat el dia abans. La policia va obrir una investigació i va comprovar que l'home havia contractat tres mesos abans dues assegurances que pagaven indemnitzacions d'entre 150.000 i 200.000 euros en casos d'amputació. A més, el detingut va arribar a cobrar de la mútua de l'empresa per accident laboral. Els Mossos el van detenir com a presumpte autor de tres estafes.

Les greus autolesions amb seqüeles permanents són casos extrems dels enganys amb què es troben les asseguradores, que han detectat com en els darrers anys han augmentat els casos de simulació de delictes, bàsicament robatoris amb violència i intimidació a la via pública o a la llar. El 2011, els Mossos van detectar un total de 719 casos de simulació de delicte; el 2012, 966 i el 2013, 1.397.

El sergent Dani Ruiz, del Grup Central d'Oficina d'Atenció al Ciutadà, Ruiz fa una “lectura positiva” de l'increment de casos detectats, perquè va lligat a les investigacions policials, i assenyala que és “primordial” per als Mossos lluitar contra la simulació de delictes, perquè la majoria els robatoris amb força incideixen en “la seguretat ciutadana” i “l'afectació psicològica en la ciutadania és més greu”.

Ruiz destaca que la persona que es converteix en falsa víctima “no necessàriament” ha de trobar-se en una situació de vulnerabilitat social, sinó que la simulació sol respondre a “necessitats puntuals”. Són persones, per exemple, que denuncien la sostracció d'un telèfon mòbil, una càmera de fotos, perquè tenen “una bona assegurança i pensen que en podran treure diners”. Ruiz recorda casos de persones que havien dilapidat els estalvis en salons de joc i que provaven de simular un robatori per “cobrir-se a nivell personal i familiar”.

Avisos a la falsa víctima abans de cometre un delicte

A les sales d'espera de les comissaries dels Mossos d'Esquadra, un cartell adverteix que simular un delicte i presentar una denúncia falsa són constitutius de delicte, tal com estableix el Codi Penal en els seus articles 456 i 457. Aquest és el primer avís que rep una persona que està a punt de fingir haver estat víctima d'un fet delictiu que mai ha patit; normalment robatoris amb intimidació a la via pública i robatoris amb força a la llar.