01/04/2015

Els ‘lobbies' informaran un cop l'any de les seves reunions amb el govern

L'executiu ultima la creació d'un registre per ajustar-se a la llei de transparència

És un intent d'inspiració europea per posar traves a la corrupció. Els lobbies hauran d'informar com a mínim un cop d'any de les reunions que hagin mantingut amb el govern per intentar influir en polítiques públiques a partir del juliol. El registre de grups d'interès que ultima el govern d'Artur Mas, d'obligatòria creació d'acord amb la llei de la transparència i que serà públic i consultable a internet, preveu com a sanció molt greu el fet que un lobby es trobi amb un alt càrrec de l'executiu per intentar condicionar la redacció d'una norma i no n'informi al Departament de Justícia, que gestionarà el registre, de manera que podria ser-ne expulsat i quedar en una situació d'irregularitat a l'hora de mantenir relacions d'influència amb el govern.

Segons fonts de la conselleria de Germà Gordó, el nou registre de lobbies, que comença avui la seva tramitació interna dins de l'executiu, estableix cinc categories de grups de pressió. No només les consultories professionals i els despatxos d'advocats o les agrupacions empresarials i professionals seran considerats grups d'interès, sinó que també s'hauran d'inscriure al registre les organitzacions no governamentals i les fundacions (incloses les dels partits), els grups de reflexió i institucions acadèmiques, i les xarxes i associacions religioses (tot i que l'Església no es considera un lobbie, sí que ho seran les seves organitzacions, com Càritas).

Els lobbies hauran de fer una declaració responsable i acceptar el codi de conducta, d'acord amb la llei, i aportar informació relacionada amb la seva actuació en l'àmbit en el qual pretenguin influir. No hauran d'informar de les converses telefòniques amb el govern, però s'estableixen les audiències com la via regular per mantenir tractes amb l'administració. El registre estableix un mecanisme de denúncia per als lobbies incomplidors, que també podran ser vigilats pel Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes i l'Oficina Antifrau, a banda de les actuacions d'ofici que faci el mateix govern. No hi haurà, però, sancions econòmiques, perquè, segons fonts de Justícia, el reglament s'ha d'ajustar als límits que estableix la mateixa llei, que, malgrat això, és més ambiciosa que l'espanyola.

Font i Foto: El Punt Avui