Trànsit augmentarà els punts que es perden per l'ús del mòbil al volant

20/07/2018
Pere Navarro estudiarà disminuir la velocitat a les carreteres secundàries

El director de la DGT lamenta les "contradiccions" entorn del dièsel

 

Pere Navarro, l’impulsor del carnet per punts en l’etapa de José Luis Rodríguez Zapatero, ja va avisar al tornar a prendre possessió com a director general de Trànsit que està en els seus plans "fer balanç, actualitzar i retocar" el carnet, un dels instruments que s’ha demostrat més valuós per reduir la sinistralitat a les carreteres. El motiu: des de l’1 de juliol del 2006, quan va entrar en funcionament, hi ha hagut canvis en els comportaments dels conductors, especialment per l’ús del mòbil al volant. En aquella època, no hi havia Whatsapp, i ara la famosa aplicació és la causa de molts dels accidents motivats per la distracció del conductor.

Per això, Navarro ha avançat aquest dijous que s’augmentarà el nombre de punts del carnet que es perden per l’ús del mòbil, "perquè la gent sigui conscient del risc". En l’actualitat està fixat en tres, mentre que l’alcohol en pot suposar fins a sis. Es tracta d’un canvi en què vol implicar les companyies de telefonia, perquè desenvolupin un ‘modea auto’, similar al ‘mode avió’, que impedeixi la utilització de les aplicacions que més distreuen al volant. "Quan puges en un avió, apagues el mòbil, i és més perillós al cotxe", ha argumentat en una entrevista a RNE. 

 
Així mateix, el director de Trànsit ha avançat que estudiarà rebaixar la velocitat màxima a les carreteres secundàries. "A França, des de l’1 de juliol, han baixat a 80 quilòmetres hora i nosaltres tenim trams a 100, no fa falta que digui res més", ha assenyalat, i ha afegit a continuació que disminuir la velocitat en vies secundàries "serà un dels elements centrals" que tindrà a sobre de la taula. 

L’augment de les víctimes mortals

En la seva anterior etapa al capdavant de la DGT, Navarro va aconseguir una disminució del 55% dels sinistres a la carretera. Si bé, aquesta tendència s’ha trencat durant el govern del PP. Segons el balanç definitiu de sinistralitat viària del 2017, l’any passat van perdre la vida a les carreteres 1.830 persones, 20 més que el 2016. El nou director de Trànsit ha atribuït l’augment del nombre de morts al "deteriorament de serveis públics" que va provocar la crisi, i ha posat com a exemple que ara hi ha 1.000 guàrdies civils de trànsit menys que quan ell dirigia la DGT. Així mateix, ha considerat que la sinistralitat "ha perdut prioritat dins de l’agenda política", bé perquè hi ha hagut "altres problemes o per falta de sensibilitat", una situació que ell pretén canviar amb el retorn a la direcció general. 

Finalment, Navarro ha lamentat les "contradiccions" que, segons la seva opinió, es produeixen entorn dels vehicles de dièsel. "Ara els mateixos que em deien que comprés cotxes dièsel em diuen que contamina molt. Demanaria certa coherència", ha sentenciat. El director de Trànsit ha recordat que aquest tipus de vehicles emeten menys CO2 que els de gasolina però més partícules contaminants per a la qualitat de l’aire a les ciutats. El problema, segons la seva opinió, és que els alcaldes han emprès una croada contra el dièsel perquè "el canvi climàtic a l’ajuntament li queda molt lluny", amb referència que el CO és un dels principals desencadenants de l’escalfament global. 

En aquest panorama, ha afegit, "a tots ens agradaria que pugessin les vendes del vehicle elèctric". Però, ha lamentat, "no arriba". 

Font i Foto: El Periodico