S’obre el termini per pagar l’impost sobre pisos buits fins al 21 de març

15/03/2016

Des de princpis de mes i fins al dia 21 de març està obert el termini per pagar l'impost sobre habitatges buits, un impost que vol fomentar l'ocupació dels pisos. El Col·legi d'Advocats ha organitzat una sessió per assessorar juristes o gestors i explicar-los aquesta nova taxa, derivada de la llei de l'habitatge que el Parlament de Catalunya va aprovar el mes de juliol.

Només hauran de pagar l’impost dels pisos buits les persones jurídiques, és a dir, societats o empreses immobiliàries. Els particulars en queden exempts però no ho està l’Administració, que també serà castigada si té un habitatge públic desocupat. La normativa té algunes excepcions, per exemple, no s’haurà de pagar si un pis buit ha estat ocupat, si hi ha un procediment jurídic obert o si l’habitatge es troba en una zona amb poca demanda. Aquesta tercera situació no es dóna ni a Barcelona ni en una setantena de ciutats més.

L’objectiu de la taxa és que surti més a compte donar un ús a l’habitatge que no deixar-lo buit. L’impost és progressiu, és a dir, la quantitat que s’ha de pagar està relacionada amb la quantitat de pisos buits que té l’empresa. El tribut no és incompatible amb sancions com les que durant els darrers mesos han imposat alguns ajuntaments, com el de Barcelona. Això podria fer que algunes immobiliàries que tenen pisos buits hagin de pagar per partida doble.

Segons l’Agència Tributària Catalana, hi ha empreses que ja han començat a declarar els pisos que van tenir buits el 2015. Tot i això, alguns advocats alerten que hi ha societats que han posat en marxa l’enginyeria financera per eludir l’impost.

Font i Foto: btv.cat