La Fiscalia constata millores en tres aspectes "fonamentals" al CIE de Barcelona el 2018

16/09/2019

Apunta que "està pendent alguna reforma puntual" de millora de zones comunes

MADRID / BARCELONA, 15 Set. (EUROPA PRESS) -

La Fiscalia General de l'Estat reflecteix en la seva memòria anual informació reportada pels Fiscals Delegats d'Estrangeria després de les seves tretze visites el 2018 als Centres d'Internament d'Estrangers (CIE), i ha constatat que al de Barcelona el 2018 s'ha produït la millora de tres aspectes "fonamentals".

El fiscal delegat ha destacat l'ampliació del personal del servei mèdic i del seu horari d'atenció, el funcionament del servei d'interpretació i l'estandardització de la remissió per correu electrònic dels parts de lesions al Jutjat de Guàrdia per part del servei mèdic.

No obstant això, el Ministeri Públic ha apuntat en la seva memòria anual que "està pendent alguna reforma puntual" de millora en instal·lacions de zones comunes, especialment les destinades a la clínica, i les condicions de les habitacions del CIE de Barcelona.

La Fiscalia General de l'Estat ha constatat també la sobresaturació i instal·lacions deficients en centres com els de Múrcia, Algesires o Madrid.

Barranco Seco, el centre situat a Las Palmas de Gran Canària, va quedar tancat per a la seva renovació a l'agost del 2018. En aquest cas, la Fiscalia explica que en l'única visita que es va fer es va comprovar que "comptava amb deficiències estructurals, que no havien estat corregides, però que ho serien després de la seva renovació".

Així mateix, critica que el 2017 es va contractar un assistent social i el 2018, després de l'extinció del seu contracte, no es va renovar aquesta figura, "tornant-se a incomplir el que disposa l'art. 30 del RD 162/2014", que indica que, en el termini més breu possible, el nou intern serà entrevistat pel servei d'assistència social.

DEFICIÈNCIA EN EL DRET A L'ASSISTÈNCIA LLETRADA

Respecte al compliment de drets dels interns al centre de Las Palmas de Gran Canària, el Ministeri Públic assegura que s'evidencia "una deficiència en el dret a l'assistència lletrada dels interns", tal com ja va exposar en les memòries d'anys anteriors, i concretament des de l'any 2015.

Sobre el CIE de Tenerife (Hoya Fría), la Fiscalia assegura que, malgrat que l'any 2018 ha presentat "un elevat nivell d'ocupació, no s'han detectat problemes d'especial gravetat" i especifica que a la fiscal delegada li preocupa que "segueixen detectant-se problemes en la comunicació amb els lletrats assignats en els expedients d'internament o expulsió", encara que sembla que s'han produït "avanços" en aquest sentit a través del Col·legi d'Advocats; i "el problema de la seguretat", al seu judici, "a causa de la insuficiència del personal de seguretat".

D'altra banda, la memòria anual de la Fiscalia General de l'Estat explica que el CIE d'Algesires manté "una ocupació escassa" --inferior a 30 interns-- a causa del tancament de patis i habitacions "a causa de la seva mal estat". A més, reflecteix que "persisteixen idèntiques deficiències" que en anys anteriors, "només pal·liades per les inversions de manteniment, pel treball dels funcionaris policials allí destinats i per les diverses ONG que allà realitzen la seva tasca".

En el CIE de Múrcia, arribada massiva de pasteres a les seves costes al novembre va provocar "algunes disfuncions en l'ordre sanitari produïdes fonamentalment per l'ingrés d'interns un mal estat de salut, pels quals el centre no pot arbitrar una correcta solució, havent de ser ingressats en diverses ocasions a l'hospital, i moltes vegades posats en llibertat per raons humanitàries".

En aquest cas, la Fiscalia Delegada alerta de "deficiències i manques greus" com són la "tardança" en l'accés d'intèrprets qualificats; absència d'un Conveni amb el Col·legi d'Advocats que garanteixi una efectiva assistència lletrada permanent dels interns; sobresaturació, atès que ha arribat a estar ocupat per 117 quan la capacitat i serveis que disposa són adequats per a 90 persones; deficiències de personal i de material.

Finalment, la Fiscalia General de l'Estat reflecteix en la seva memòria anual que durant l'any 2018 els fiscals han emès un total de 6.337 informes sobre internament cautelar d'estrangers després d'incoar-se l'expedient d'expulsió. Van ser 263 més que l'any anterior, sent 5.580 favorables i 757 desfavorables a l'adopció de la mesura cautelar.

Font i Foto:aldia.cat