Justícia i tots els sindicats acorden optimitzar els jutjats

16/01/2017
Demanen al govern espanyol que faci concursos oposició per evitar la fuga de funcionaris del país a altres territoris
Amplien l'horari d'atenció al ciutadà
Amortitzen 58 places i en creen 46 arreu

Després d'onze anys sense cap acord, el Departament de Justícia i tots els sindicats representats en la mesa de negociació (STAJ, CSIF, CCOO i la UGT) van signar ahir a la tarda tres iniciatives que impliquen ajustos en la plantilla de treballadors i que pretenen racionalitzar la feina i, sobretot, millorar l'atenció al ciutadà.

L'acord més treballat entre les dues parts, i que fins i tot es va denunciar al Parlament, és la reordenació de la plantilla. El departament plantejava inicialment l'amortització d'unes 200 places i al final s'ha ajustat a 110, que serviran per cobrir altres necessitats, ja que la llei de pressupostos ordena limitacions en els increments de plantilles. “Potser no és l'acord més important, però sí que cal agrair l'esforç que han fet els sindicats. Realment tenim una plantilla escassa, però hi havia una part que estava força estressada i una altra que tenia una càrrega inferior a la que marca el Consell General del Poder Judicial. Calia equilibrar-ho”, declara el secretari general del Departament de Justícia, Adrià Comella.

El grup de treball per ara ha acordat amortitzar 58 llocs de treballar, la majoria als jutjats d'instrucció de Barcelona, i crear-ne 46, vegeu el gràfic adjunt. En aquest sentit, Patrícia Gomà, secretària de Relacions amb l'Administració de Justícia, detalla que un cas urgent és “el de la fiscalia, que fa molts anys que funciona amb interins i personal de reforç, i cal dotar-la de personal fix”. La fiscalia, en el conjunt de les seves seccions a Catalunya, tindrà 22 places, i els reforços, que havien de ser puntuals, es destinaran a les urgències que sorgeixin. Gomà també recorda que hi ha pendents de cobrir unes 92 places noves, en espera que el Ministeri de Justícia aprovi els nou jutjats nous per a Catalunya.

El segon acord és la reordenació de l'horari laboral, en què s'unifica l'atenció al públic, a banda dels jutjats que estan de guàrdia. Els treballadors recuperen uns drets que s'havien retallat el 2006 i que al País Basc i al País Valencià ja s'havien recuperat. Per al ciutadà, es traduirà en mitja hora més d'atenció al públic (de 9 a 14.30 hores). I, a més, suposarà un estalvi d'un milió d'euros a l'any en seguretat dels edificis judicials, ja que tots obriran i tancaran a la mateixa hora.

Finalment, els sindicats també fan front comú amb el departament per evitar la fuga de funcionaris de l'administració de Justícia a altres comunitats. Catalunya és la que té més personal interí, que ja s'enfila al 40% . Per evitar la mobilitat de personal, en el tercer acord, sindicats i Generalitat demanen al Ministeri de Justícia que els permeti aplicar el model de concurs oposició, en què, després de passar un examen com en la clàssica oposició, es merita l'experiència laboral, fet que afavoreix el personal interí perquè consolidi la seva plaça als jutjats.

Comella informa que aquest model de concurs es vol aplicar durant diversos anys per tal que el personal interí a Justícia es redueixi fins al 10%, i per això tampoc faran oposicions per al 2018. Han mantingut contactes informals amb el ministeri i amb la secretaria d'Estat, i ara, amb el suport sindical, esperen tenir el vistiplau de Madrid.

Font i Foto: El Punt Avui