Gay (Icab) proposa que un jutge de garanties decideixi sobre la presó provisional

03/06/2019

La degana del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (Icab), Maria Eugènia Gay, ha proposat legislar per crear la figura d'un jutge de garanties que sigui qui decideixi sobre les mesures cautelars --com la presó provisional-- a imposar a persones investigades per delictes durant la instrucció judicial.

En una tribuna publicada per 'Abc', recollida per Europa Press, Gay ha explicat que el Col·legi ha creat un grup de treball per elaborar una proposta legislativa que plantegi diverses reformes en l'actual sistema, "amb la vocació d'ajuda al legislador a canviar aquest escenari".

Gay considera que s'haurien d'evitar situacions com el cas de l'expresident del FC Barcelona Sandro Rosell, en presó preventiva dos anys abans de ser absolt, i establiria com a exigència "aplicar la presó provisional com a últim recurs, i que se sotmeti a dues garanties".

Una d'elles seria que un jutge de garanties decideixi sobre les mesures aplicables a una persona durant un procés judicial sense que sigui el mateix jutge instructor, una mesura que segons la degana "suposa un canvi tan radical com necessari i inajornable".

La segona mesura seria "objectivar els criteris per a la seva aplicació, de manera que s'eviti una interpretació que, com a conseqüència de la subjectivitat de qui l'apliqui, sigui contrària als drets fonamentals".

La degana veu necessari que, "per evitar que la llibertat de les persones entri en crisi per una aplicació inadequada de la presó provisional", s'estableixi una regulació diferent a l'actual, que determini l'aplicació preferent d'altres mesures no lesives de la llibertat i que poden ser igualment efectives.

Considera que l'aplicació d'una mesura com la presó provisional "ha de ser excepcional" i només s'ha d'aplicar com a últim recurs, evitant que es basi en simples apreciacions.

Fa aquesta reflexió en considerar que la sentència absolutòria de Rosell per part de l'Audiència Nacional, en presó provisional dos anys per presumpte blanqueig, "no ha deixat indiferent ningú i fa necessària una reflexió profunda i serena" sobre aquesta mesura.

Font i Foto: aldia.cat