Els lletrats alerten que les causes al jutjat duren el doble

25/11/2016

El Col·legi d'Advocats de Barcelona “discrepa” de les dades facilitades pel Consell General del Poder Judicial.

Els jutjats catalans acumulen 360.000 procediments civils pendents d'executar.

El degà del Col·legi d'Advocats de Barcelona (Icab), Oriol Rusca, va fer ahir una radiografia molt pessimista del funcionament dels jutjats a Catalunya i va demanar “un pacte per a la Justícia a l'Estat espanyol per posar fi als pedaços que sobretot pateixen els ciutadans”.

Un exemple és que el Col·legi d'Advocats de Barcelona “discrepa” de les dades oficials que ofereix el Consell General del Poder Judicial (CGPJ) sobre certs àmbits. El més evident és la durada dels procediments. Segons el dia a dia dels lletrats catalans, les causes triguen a resoldre's el doble de temps del que afirma l'òrgan de govern dels jutges. Així, mentre que el CGPJ afirma que la mitjana de temps que dura un procediment penal és de quatre mesos, l'Icab manté que a Catalunya és d'un any i mig. Indiquen que el consell “maquilla” el resultat comptant les causes que s'arxiven sense fer cap diligència i distorsiona la mitjana. En l'àmbit civil, els procediments, segons el CGPJ, duren una mitjana de sis mesos, quan els lletrats catalans afirmen que en realitat poden allargar-se un any. La durada oficial dels procediments socials és de 10,7 mesos oficials, mentre que els advocats asseguren que són tres anys, i en el contenciós administratiu, dels onze mesos del CGPJ, mantenen que els jutjats i el TSJC triguen a resoldre assumptes dos anys.

El català “al marge”

El negatiu funcionament de la Justícia també es reflexa en xifres. L'any 2015 hi havia 359.381 sentències pendents d'executar en l'àmbit civil, ja que depèn de la capacitat econòmica del deutor. Rusca, que va presentar l'informe de la Justícia amb les diputades Eva Pous i Julia Herrero, hi va afegir que els jutjats contenciosos administratius, que han de resoldre plets contra les administracions, són “els més col·lapsats”. I davant l'ínfima presència del català als jutjats, Rusca va assegurar: “És una mostra més que la Justícia està al marge de la societat.”

LA FRASE

Cal un pacte per a la Justícia a escala estatal i a Catalunya. Estem fatal, com en els pitjors moments de la crisi

Oriol Rusca
DEGÀ ADVOCATS BARCELONA (ICAB)