Els afectats pels motors trucats de Volkswagen encara ho poden denunciar?

05/07/2017
A partir d'ara, els perjudicats que vulguin recórrer als tribunals a títol individual ho hauran de fer sota l'Agrupació d'Afectats per Volkswagen
 

Els afectats per la manipulació dels motors dièsel dels vehicles del Grup Volkswagen encara tenen opcions per recórrer als tribunals. Després que hi hagi hagut resolucions diverses a favor i en contra de les peticions dels consumidors, l' Audiència Nacional ha decidit que a partir d'ara totes les denúncies que qualsevol persona vulgui presentar a títol individual s'hauran de canalitzar a través de l' Agrupació d'Afectats per Volkswagen, una associació que uneix 12 despatxos d'advocats d'arreu d'Espanya, que ja aglutina 1.500 afectats i que prepara una macrodemanda conjunta

 

Així ho ha explicat aquest dimarts, Antonio Heredero, president d'aquesta agrupació, que ha explicat que d'ara en endavant " cap altre despatx o persona particular pot anar e solitari contra Volkswagen per evitar la saturació d'acusacions particulars". Així ho ha conclòs l'Audiència Nacional, en una resolució del 22 de juny que la mateixa agrupació ha facilitat i que determina que s'acorda "l'agrupació de les acusacions particulars actuants en les dil·ligències actuals" i en les que s'admetin a partir d'ara sota la representació dels diversos procuradors que constitueixen l'Agrupació d'Afectats per Volkswagen.  

 

  • Això vol dir que totes les denúncies han de ser via aquesta agrupació?
  •  

Només les que són a títol individual. La mateixa resolució de l'Audiència Nacional aclareix que queden excloses d'aquesta obligació les associacions de consumidors i altres agrupacions d'afectats que ja han inciat demandes col·lectives. Concretament el magistrat enumera les següents: 

 

  1. Associació Internacional Antifrau per la Defensa dels Afectats pels Motors Volkswagen i Altres. 
  2. L'Associació de Perjudicats per Entitats Financeres ( que ja va guanyar un cas a Barcelona)
  3. La Unió de Consumidors de Catalunya 
  4. L'Associació de Consumidors i Usuaris en Acció (FACUA)
  5. L'Associació Independent de Propietaris de Vehicles Dièsel Afectats per les Emissions de Gases (APROVENDI)
  6. L'Associació d'Afectats per Emissions (ASEFEM)

Així doncs els usuaris poden recórrer a aquestes dues vies per reclamar via penal. 

 

  • Per què els particulars només poden acudir a un únic grup d'advocats?
     

L'Audiència Nacional argumenta que "la llei admet la possibilitat d'imposar l'obligació de litigar sota una sola direcció i representació" en casos en què " pugui veure's afectat el bon ordre del procés o el dret d'un procés sense dil·lacions indegudes". Així, segons han aclarit aquest dimarts els portaveus d'aquesta agrupació, l'Audiència Nacional considera que com que els potencials afectats són més de 600.000 i aquest és un procés penal i no civil (és a dir que va directament a l'Audiècia Nacional) es podria produïr un col·lapse i endarrerir el judici facilitant així a Volskwagen la situació perquè el delicte preescriuria. A més, els mateixos argumenten que contra un equip legal com el d'aquest grup internacional d'automoció és més efectiva una demanda d'aquestes característiques que una d'individual o a través d'una associació de consumidors 

 

  • Què s'emporta aquesta agrupació a canvi?

     

Els portaveus d'Agrupació d'Afectats per Volkswagen han insistit que qualsevol persona s'hi pot adherir de manera gratuïta i que dins l'agrupació s'han habilitat tres associacions diferents de diferents caires per poder escollir. Com s'explica a la seva pàgina web l'afectat no ha d'incórrer en costos judicials ni tampoc haurà d'abonar cap import si no es resol el cas. Això sí, si s'emporta una indemnització haurà de pagar-ne el 20% als advocats d'aquesta agrupació. 

 

  • Quines accions emprendrà aquesta agrupació?

     

D'entrada una macrodenúncia contra el Grup Volkswagen (perquè inclou cotxes de marques com Audi, Seat o Porsche) pel frau en la manipulació dels motors. De l'altra, l'agrupació també té previst denunciar l'Estat espanyol per connivència amb la companyia ja que en cap moment ha impulsat la investigació del cas i, fins i tot, ha enviat cartes a través de la Direcció General de Trànsit (DGT) avisan els afectats que han de revisar els vehicles per passar la ITV. Segons aquests advocats, "és un escàndol que l'Estat tingui unes dades privades dels usuaris i que ajudi així a la companyia".

 

 

Font i Foto: ara.cat