El català, de nou exclòs de la prova per exercir d'advocat

17/02/2016

El Ministeri de Justícia torna a incomplir l'acord amb les autonomies per permetre la prova en català

Nou i reiterat incompliment de l'Estat espanyol en l'àmbit lingüístic. La convocatòria de les provés d'accés a l'advocacia d'aquest 2016, que es faran a final de mes simultàniament a tot l'Estat, no inclou tampoc la possibilitat de respondre l'examen en llengua catalana ni basca tal com s'havia compromès a fer el Ministeri de Justícia.

La convocatòria de la prova d'accés a l'advocacia, examen previ imprescindible que han d'aprovar els llicenciats en dret per poder exercir d'advocats, torna a excloure el català, malgrat que el ministre Rafael Catalá s'hi va comprometre davant la conferència sectorial.

El primer examen exclusiu d'accés a l'advocacia es va fer a Madrid l'any 2014. No va ser possible dur-los fins a les diferents comunitats autònomes fins al 2015, malgrat que els diversos col·legis d'advocats i consells de l'advocacia van reclamar de fer les proves a les comunitats que disposen de competències plenes en aquest àmbit. En el marc de la prova del 2015, es va reclamar que incloguessin l'opció de respondre en català, però el ministeri no ho va tenir en compte i va incomplir l'acord amb Catalunya i el País Basc.

El conseller de Justícia, Carles Mundó, recordava ahir que el mateix ministre li havia admès que “no es tracta de cap problema tècnic, sinó de voluntat política, i aquesta no hi és”. El govern català s'ha ofert repetidament a traduir les proves mantenint la confidencialitat que requereix, però no ha obtingut resposta. La Generalitat ja es fa càrrec de la despesa de lloguer de les aules on es fan els exàmens.

“Volem resoldre el conflicte políticament”, avisava ahir el conseller Mundó, perquè “és una qüestió de respecte dels drets lingüístics dels ciutadans”. El conseller recordava el “bucle” en què es troba la llengua en l'àmbit judicial, ja que no augmenta l'ús de la llengua als jutjats però perquè tampoc s'exigeix per exercir-hi.

Font i Foto: El Punt Avui