Denuncien que vuit de cada deu adolescents són ciberassetjats

05/07/2019

Save the Children presenta una enquesta a 222 joves d’arreu de Catalunya

L’ONG reclama al govern espanyol que aprovi la llei de protecció dels menors a tota violència

Vuit de cada deu joves catalans d’entre 18 i 22 anys asseguren haver patit algun tipus de violència a través d’internet quan eren menors d’edat, segons un informe de Save the Children, elaborat amb 222 entrevistes, que es va presentar ahir al Col·legi d’Advocats de Barcelona. En l’informe, titulat Violència viral, s’adverteix que aquest tipus de violència es produeix per primera vegada quan el menor té 13 anys i que el 64% dels casos l’assetjador és un amic o company del centre d’estudis.

La responsable de polítiques d’infància de Save the Children a Catalunya, Emilie Rivas, va assegurar que l’assetjament en línia a menors “és molt greu” i les seves conseqüències “són tan nocives com les de la violència física i poden desembocar en el suïcidi”. Els símptomes més habituals que experimenten les víctimes d’assetjament a les xarxes socials són “ansietat, depressió, baixa autoestima i baix rendiment escolar”, i segons Rivas, aquests menors són tres vegades més propensos al suïcidi i dues vegades més a consumir alcohol i drogues que els que no ho han patit.

L’ONG mostra “preocupació” perquè en el 77% d’agressions físiques, verbals o sexuals que són enregistrades i difoses a internet són fetes pels mateixos amics o companys de la víctima per guanyar popularitat. En l’enquesta també s’assegura que un de cada quatre adolescents s’exposa al sexting, que consisteix a intercanviar imatges o missatges amb contingut sexual i es converteix en una forma de violència quan es difonen sense consentiment. Per tot això, Save the Children exigeix al govern espanyol que reprengui la tramitació de la llei orgànica de protecció de menors i adolescents contra tota forma de violència, per protegir-los. Rivas també va indicar que cal que a les escoles hi hagi l’assignatura afectiva sexual i la de ciutadania digital per prevenir els estudiants, així com “controls reals” que l’accés i donar dades a internet sigui als 14 anys.

En la mateixa jornada, el president de la comissió de transformació digital del Col·legi d’Advocats de Barcelona, Rodolfo Tesone, va presentar la Carta de Barcelona per als Drets de la Ciutadania en l’era digital, un text d’àmbit internacional, que vol protegir el respecte als drets humans davant l’impacte de les noves tecnologies. “Esperem que Barcelona lideri aquesta iniciativa”, va sostenir Tesone.

Font i Foto: El Punt Avui