Catalunya es dona 18 mesos per complir rigorosament els límits de pol·lució europeus

30/07/2019

Catalunya es dona 18 mesos per complir rigorosament els límits de pol·lució europeus

 

Accelera les mesures previstes i aposta per reforçar el transport públic

BARCELONA, 29 Jul. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i la Diputació de Barcelona s'han conjurat aquest dilluns per aconseguir complir abans del gener del 2021 rigorosament els límits europeus de contaminació d'òxid de nitrogen, que en l'actualitat excedeixen dues de les 30 estacions de monitoratge.

Ho ha anunciat el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, després de presidir una cimera per la qualitat de l'aire convocada d'urgència després de la denúncia de la Comissió Europea davant del tribunal europeu per la contaminació en ciutats espanyoles, com Madrid i Barcelona, davant la qual ha parlat d'accelerar les mesures previstes en l'actual full de ruta.

Juntament amb el vicepresident de l'AMB, Antoni Poveda; la tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona Janet Sanz, i el diputat d'Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Cesco Gomar, el conseller ha subratllat la necessitat d'aportar una "resposta ferma, ràpida i unitària".

Malgrat que ha explicat que el termini de compliment de mesures es podria dilatar a 18 mesos, que és el temps estimat de resolució de la sentència europea, ha dit que l'objectiu no és treballar per a una sentència, sinó per "donar resposta als veïns i veïnes que pateixen una falta de la qualitat de l'aire".

 
 

La reunió, en la qual han participat representants de municipis de l'Àrea 40, consells comarcals del Vallès i del Baix Llobregat, un subdelegat de la Delegació del Govern espanyol, la presidenta del Port, Mercè Conesa, la directora de l'Aeroport, Sonia Corrochano, i el director general de l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), Pere Torras, ha servit per accelerar mesures i donar resposta a la Comissió Europea de les tasques a Catalunya.

Calvet ha explicat que la denúncia enfonsa les seves arrels en un expedient començat fa anys per la Comissió Europea i que s'havia aconseguit paralitzar amb la bateria d'iniciatives dutes a terme al llarg d'aquests anys, ha insistit.

En la trobada, els diferents representants han reafirmat la seva voluntat de posar en marxa l'1 de gener del 2020 la Zona de Baixes Emissions que permetrà treure de la circulació de l'entrada i sortida de Barcelona prop de 124.000 vehicles considerats els més contaminants, cosa que "tindrà molt impacte en la qualitat de l'aire".

EQUIVALENT A 20 MADRID CENTRALS

La tinent d'alcalde de Barcelona ha insistit que la mesura no serà equivalent a un Madrid Central, sinó a 20, ha dit en relació amb el projecte de baixes emissions de la capital espanyola.

"Serà la primera vegada que s'implementa en una ciutat de l'Estat", ha ressaltat Sanz, davant de la qual cosa el vicepresident de l'AMB ha dit que aquesta àrea es convertirà en una de les zones més grans d'Europa de baixes emissions, amb una afectació en 5 municipis i un radi de 95 quilòmetres quadrats.

Sobre la implantació d'un peatge contra la pol·lució que permetria regular l'entrada i sortida de Barcelona, Sanz ha defensat que des del consistori treballaran per tenir a punt un projecte de treball per implementar aquesta mesura tan aviat com calgui: "Als tres, quatre o cinc mesos d'iniciar la zona baixa d'emissions, si cal".

De totes maneres, ha demanat el suport de la resta d'administracions, especialment de l'Estat per tenir competència sobre la matèria, mentre que Calvet ha destacat que el Grup de Treball de Peatges es aquest dijous i continuarà estudiant aquesta possibilitat, l'anàlisi de la qual es va anunciar en la cimera per la qualitat de l'aire del mes de març.

Si bé Poveda ha parlat de la necessitat de mantenir peatges com el de Martorell o el Maresme amb finalitats dissuasòries i recaptatòries per al medi ambient, Calvet ha defensat cenyir-se als treballs amb el Ministeri de Foment per implantar un sistema de vinyeta, que suposi una tarifa plana en funció de l'ús d'autopistes.

MÉS TRANSPORT PÚBLIC I CARRILS BUS

Entre les mesures citades per millorar la situació, han enumerat una ampliació futura de les zones de baixes emissions, l'acceleració de la instal·lació de carrils bus a les carreteres B-23 i 245, un augment de la capacitat del transport públic, la unió del tramvia i la finalització de les línies 8 i 9 de Metro, davant la qual cosa ha demanat més recursos a l'Estat, també per a Rodalies.

Respecte al Port de Barcelona, han explicat l'"ambiciós" pla d'electrificació dels molls i els treballs de l'Aeroport per millorar en la mobilitat terrestre a través també d'una electrificació.

 

 

Font i Foto: aldia.cat