Barrientos (TSJC) defensa la consolidació de l'arbitratge per fer front a l'alta litigiositat

26/10/2018

Alerta que l'elevat nombre de litigis "compromet" el servei judicial

BARCELONA, 25 Oct. (EUROPA PRESS) -

El president del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), Jesús María Barrientos, ha defensat aquest dijous la consolidació i difusió de l'arbitratge judicial per fer front a l'alta litigiositat existent i ha alertat que "compromet" el servei judicial.

Ho ha expressat al costat de la degana del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB), Maria Eugènia Gay, durant la inauguració del Vè Congrés Internacional d'Arbitratge, que sota el títol 'Back to the future, fifth part. The shape of flexibility' i des d'aquest dijous fins al divendres té com a objectiu analitzar la flexibilitat de les parts en què es divideix el procés arbitral.

Aquestes parts són l'inici de l'arbitratge i de la fixació del calendari arbitral, la seva configuració, les audiències de prova eficients, les deliberacions i decisió del tribunal o emissió del laude, i durant els dos dies de congrés una vintena d'advocats i àrbitres internacionals participaran com a ponents.

ALTA LITIGIOSITAT

Barrientos ha sostingut que l'arbitratge és un instrument decisiu i necessari per fer front a la urgència de reduir els alts índexs de litigiositat, que porten els òrgans judicials a uns nivells d'activitat que "comprometen el seu servei", en paraules seves.

Ha lamentat la taxa de litigiositat registrada a Catalunya el 2017, que es va situar en 120,74 per cada 1.000 habitants, i la taxa de litigis privats se situa en 54 per cada 1.000 persones: "Som al capdavant d'Europa en aquest indicador".

Respecte a la taxa de congestió a la regió, que va aconseguir l'1,43 el 2007, Barrientos ha assenyalat que és demostrativa de les dificultats del sistema a l'hora de donar una resposta en un temps raonable al ciutadà.

SENSE CULTURA DEL PACTE

El president del TSJC ha atribuït aquest índex principalment a la falta d'una cultura de la transacció i el pacte com a alternatives a la resolució judicial, i ha criticat que en ocasions s'acudeixi a la jurisdicció per demorar en el temps el compliment de les obligacions.

Ha explicat que s'ha constituït un Fòrum d'Arbitratge a Madrid per exercir un paper d'observatori de l'arbitratge, en el qual confia perquè sigui un bon instrument de potenciació de l'arbitratge, i que el CGPJ va posar a disposició dels jutges unes guies per a la pràctica de la mediació intrajudicial.

Ha defensat que els processos d'arbitratge han de ser independents i imparcials, i no tenir cap tipus de relació amb les parts, ja que en ocasions són corporacions grans i influents, ha detallat.

MARC NORMATIU SEGUR

"És evident la nostra voluntat en la consolidació i difusió de l'arbitratge, la seva consolidació exigeix un marc normatiu segur i la plena confiança de les parts en l'administració de l'arbitratge", ha afegit.

Per la seva banda, Gay ha posat de manifest la importància del congrés i ha explicat que han redoblat els esforços per recomanar l'arbitratge mitjançant la renovació dels convenis amb institucions arbitrals, com el Tribunal Arbitral de Barcelona (TAB).

Ha recalcat la seva aposta per l'arbitratge i ha reivindicat la creació del nou centre d'arbitratge ADR a Barcelona, que neix amb la voluntat d'estendre la cultura del pacte i la resolució alternativa de conflictes: "Passa a ser un centre mixt que donarà servei a col·legiats i col·legiades per fomentar la prescripció i pràctica dels ADR".

També ha considerat bàsic comptar amb el suport institucional i ha lamentat que la justícia tradicional sigui complexa i, en ocasions, injusta: "Tenim el deure moral de fomentar i prescriure sistemes alternatius perquè s'adeqüen més a les necessitats de totes les parts i en si de la ciutadania".

Font i Foto: aldia.cat